مقالات

اولین مخترع ساعت مچی در جهان کیست؟ : اولین ساعت مچی دنیا

اولین مخترع ساعت مچی در جهان کیست؟ : اولین ساعت مچی دنیا

شاید برای بسیاری از افراد تاریخچه پیدایش ساعت مچی جذاب به نظر برسد. اینکه برای اولین بار چه کسی از ساعت مچی استفاده کرد و مخترع ساعت مچی کیست؟ چیزهای زیادی در مورد تاثیر فرهنگی روی پیدایش ساعت‌های مچی وجود دارند که برای بسیاری از ما جذاب به نظر می‌رسند. ساعت‌هایی که روی مچ بسته می‌شوند، حداقل برای عموم مردم پدیده‌ای جدیدی بودند. در حالی که در گذشته بسیاری از آقایان و خانم‌ها همچنان از ساعت‌های جیبی استفاده می‌کردند؛ ساعت‌های مچی اختراع شدند. جالب است که بدانید با وجود اینکه مخترع اولین ساعت مچی جهان در تلاش بود که این ساعت را به آقایان نیز تحمیل کند، اما آقایان چندین سال بعد از خانم‌ها از این ساعت‌ها استفاده کردند. با ما همراه باشید تا بیشتر با مخترع ساعت مچی و اولین ساعت مچی در جهان آشنا شوید.

پیتر هنلین، مخترع ساعت مچی در جهان

در حالی که ساعت‌ها از قرن سیزدهم وجود داشته‌اند؛ اما تا قرن شانزدهم مینیاتوری نشدند. اولین ساعت اختراع شده دارای ساختار بسیار خاصی بود. این ساعت با یک روبان فلزی کار می‌کرد که انرژی را در خود ذخیره می‌کند و به مرور زمان انرژی را ذخیره سازی می‌کرد. همانطور که این روبان شل می‌شد، سیستم چرخ دنده نیز به حرکت می‌آمد و عقربه‌ها شروع به حرکت می‌کردند.

اولین ساعت‌های تولید شده بعد از یک هفته کار کردن از کار می‌افتادند. به همین دلیل بود که به لطف پیتر هنلاین (1479-1542)، ساعت ساز آلمانی اهل نورنبرگ مجبور شدیم تا قرن شانزدهم (حدود سال 1510) منتظر بمانیم تا اولین ساعتی که بتواند به درستی کار کند، اختراع شود. اولین ساعت اختراع شده توسط این شخص کاملا متفاوت از ساعت‌هایی است که امروز می‌بینیم. آن‌ها شکل تخم مرغی داشتند و در جیب‌ها قرار می‌گرفتند. به همین خاطر پیتر هنلین در واقع مخترع اولین ساعت جهان بود، نه ساعت مچی! با این حال پس از آن افراد مختلفی در تلاش بودند که با تغییر ظاهر ساعت‌ها، آن‌ها را به عنوان ساعت‌های مچی به مردم عرضه کنند.

اولین ساعت مچی جهان (1810)؛ مخصوص خانم ها

اولین ساعت مچی جهان (1810)؛ مخصوص خانم ها

ساعت مچی زنانه اولین ساعت مچی بود که به جهان معرفی شد. آبراهام لوئیس برگه (1747 – 1823، بالا) اهل نوشاتل، سوئیس بود که حرفه خود را به عنوان ساعت ساز در پاریس انجام می‌داد و امروزه به عنوان یکی از مهم ترین چهره‌ها در تاریخ تولید ساعت شناخته می‌شود. شاید تاثیرگذارترین سهمی که برگوئت در تکامل زمان‌سنجی انجام داد، اختراع اولین ساعتی بود که روی مچ بسته می‌شد.

در دوره Breguet، ساعت‌های قابل حمل بر روی زنجیر و فوب‌ها نصب می‌شدند و تقریبا به طور انحصاری توسط آقایان در جیب جلیقه‌هایشان قرار می‌گرفتند. زمانی که خانم‌های آن دوره تصمیم گرفتند که می‌خواهند ساعت داشته باشند، ساعت‌سازان معاصر با چالشی مواجه شدند؛ چرا که لباس‌های پر زرق و برقی که زنان می‌پوشیدند با عناصر کاربردی مانند جیب طراحی نشده بودند. از این رو اولین ساعت‌های جواهرات ساخته شدند که اساسا همان ساعت‌های جیبی بودند؛ اما با لوازم مختلفی از جمله گردنبند، دستبند و … آویزان می‌شدند.

ملکه کارولین مورات از ناپل؛ اولین دارنده ساعت مچی در جهان

سوابق تاریخی نشان می‌دهند که مخترع ساعت مچی زنانه تا سال 1810 دست به کار نشده بود. در این سال بود که برخلاف ساعت‌های قبلی موجود در بازار، ساعتی طراحی شد که روی مچ بسته می‌شد. ملکه کارولین مورات از ناپل اولین ساعت مچی زنانه در جهان را در دست خود کرد. این ساعت دارای ظاهر بیضی بود و با صفحه نقره‌ای و اعداد عربی زمان را نشان می‌دهد.

جالب است که بدانید بند این ساعت مچی از مو و نخ‌های طلایی تشکیل شده بود. متاسفانه این ساعت مچی زنانه در تاریخ گم شده است. ولی تاریخچه پیدایش این ساعت‌ها نشان می‌دهند که ساعت‌های مچی زنانه اولین بار برای خانواده‌های سلطنتی و اشراف در سال‌های ابتدایی 1800 ساخته شده بودند. تا پایان این قرن نیز این ساعت‌ها در دسترس عموم مردم قرار گرفتند.

اولین ساعت مچی مردانه (1904)؛ مخصوص آقایان

اگرچه هیچ مخترم ساعت مچی مردانه در جهان معرفی نشده است، اما در اوایل دهه 1900 نگرش مردان نسبت ساعت‌های مچی تغییر کرد. و پیشرو این تکامل اجتماعی ساعتی بود که در سال 1904 توسط لویی کارتیه، رهبر نسل سوم مزون ساعت و جواهرات پاریسی، برای دوستش ساخته شد. داستان از این قرار بود که آلبرتو سانتوس-دومونت در بالن‌های قابل هدایت بر فراز شهر پاریس پرواز می‌کرد. سانتوس-دومونت به کارتیه در مورد مشکلی که در نگه داشتن هر دو دستش روی کنترل هواپیمای خود و همچنین چک کردن ساعت روی ساعت جیبی خود با آن روبرو بود، صحبت کرد.

ردیابی زمان برای این شخص در کنار کنترل هواپیما بسیار مهم بود. به همین خاطر اولین ساعت مچی برای این شخص روی کار آمد تا بتواند همزمان با کنترل هواپیما، ساعت را نیز کنترل نماید. ساعت مچی مردانه که کارتیه برای دوستش ساخته بود، نگرانی‌های سانتوس-دومونت را برطرف کرد و در عین حال ظاهری شیک و خاص را به همراه داشت.

ساعت‌های مچی مردانه در جنگ جهانی اول

ساعت‌های مچی مردانه در جنگ جهانی اول

پس از این زمان، اولین ساعت مچی جهان مردانه نیز برای سربازان در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت که در آن نیروهای کشورهای متفقین بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده و روسیه به ساعت‌های قابل اعتماد نیاز داشتند. استفاده از ساعت‌های جیبی برای سربازانی که در حال حرکت بودند بسیار غیر عملی بود. بسیاری از آن‌ها باید با یک دست سلاح‌های خود را بارگیری می‌کردند و از سوی دیگر زمان را بررسی می‌کردند تا فاصله شلیک توپخانه را تعیین کنند. به همین خاطر ساعت مچی قدیمی با لحیم کردن نوارهای سیم فلزی روی قاب ساعت‌های جیبی روی کار آمدند تا برای نظامیان مورد استفاده قرار گیرند.

کشف ساعت‌های جدید در افشین واچ

اولین ساعت مچی جهان به اندازه ساعت‌های مچی امروزی بسیار ساده و بی آلایش بوده است. اما امروزه ساعت‌های جدید و به روزی روی کار آمده‌اند که می‌توانند با ظاهر جذاب و خیره کننده خودشان نیازهای شما را برطرف کنند. با وجود اینکه مخترع ساعت مچی در همان سال‌های اولیه تصویری در مورد اینکه شاید در آینده ساعت‌هایی با این سبک و سیاق تولید شوند، نداشت؛ اما در نهایت این ساعت سازان سوئیسی و اروپایی بودند که ساعت‌های بسیار متنوعی را تولید کنند. امروزه نه تنها در اروپا، بلکه در کشورهای مختلف دیگر نیز ساعت‌های بسیار لوکس و خاص تولید می‌شوند که می‌توانند نیازهای شما را به بهترین شکل برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *