مقالات

سفر به تاریخ: تاریخچه پیدایش ساعت مچی در جهان چطور شروع شد؟

سفر به تاریخ: تاریخچه پیدایش ساعت مچی در جهان چطور شروع شد؟

از ترسیم حرکت خورشید تا توسعه ساعت‌های آب و شن، تا دستگاه‌های فوق‌العاده دقیق و لوکسی که امروزه استفاده می‌کنیم. واضح است که اگرچه روش ما برای اعلام زمان تغییر کرده است، اما در هر صورت ما نیاز به اعلام زمان با ساعت داریم. تاریخچه پیدایش ساعت مچی به سال‌ها قبل باز می‌گردد، زمانی که افراد بالاخره متوجه شدند ساعت‌های جیبی چندان کارآمد نیستند و باید با محصولات بهتری جایگزین شوند. اما چه زمانی ساعت مچی زنانه و مردانه اختراع شدند؟ هنوز بسیاری از ما به دنبال ساعت‌های خاص و امروزی هستیم؛ فارغ از اینکه این ساعت‌ها روزی آرزوی دیرینه بسیاری از مردم بوده‌اند. با ما همراه باشید تا تاریخچه پیدایش ساعت مچی و زمان را به شما ارائه کنیم.

تاریخچه‌ای کوتاه از ساعت و زمان

قبل از اینکه تاریخچه پیدایش ساعت مچی را بیان کنیم، ابتدا اجازه دهید که به تاریخ ساعت بازگردیم. ساعت‌ها بیش از 3 هزار سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اولین روش برای اندازه گیری زمان در قدیم، قرار دادن یک چوب در زمین و ثبت سایه متحرک آن در طول روز بود. این ساعت‌ها با نام «ساعت‌های آفتابی یا سایه ای» در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند که در حدود 1250 سال قبل از میلاد اختراع شدند. با این حال این ساعت‌ها این عیب بزرگ را داشتند که فقط در روشنایی روز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به همین خاطر ساعت‌های دیگری روی کار آمدند که نام آن‌ها «ساعت شنی» بود. این ساعت‌ها برای ترسیم زمان ساخته می‌شدند.

سایر روش‌های اولیه اعلام زمان نیز شامل ساعت‌های آبی و حتی ساعت‌های شمعی است که می‌توان آن‌ها را به بیش از 1500 سال پیش در چین جستجو کرد. تاریخچه پیدایش ساعت مکانیکی در جهان می‌گوید که اولین ساعت مکانیکی در سال 1275 در انگلستان اختراع شد و در حال حاضر قدیمی‌ترین ساعت مکانیکی در حال کار را می‌توان در کلیسای جامع سالزبری در ویلتشایر یافت. این ساعت که در ابتدا در حدود سال 1386 ساخته شد، صفحه نداشت و به گونه‌ای طراحی شده بود که ساعت‌ها را نشان دهد. اگرچه این ساعت با ساعتی که امروزه می‌شناسیم، متفاوت است؛ اما در آن زمان یک شاهکار مهندسی بود!

اصلاح حرکات و دقت ساعت‌ها به ویژه در سراسر اروپا با سرعت ادامه یافت. جوست بورگی، ریاضیدان و ساعت ساز سوئیسی، عقربه دقیقه شمار را در سال 1577 اختراع کرد. سپس گام مهم دیگری را با ساخت اولین ساعت آونگی که توسط ساعت شناس هلندی کریستیان هویگنس در سال 1657 به ثبت رسید، انجام شد. در سال 1787، مخترع آمریکایی لوی هاچینز اولین ساعت زنگ دار مکانیکی را توسعه داد، اما برخلاف ساعت‌هایی که بسیاری از ما هنگام خواب تنظیم می‌کنیم، ساعت او کمی کمتر کاربرپسند بود؛ چون اصلا زنگ آن قابل تنظیم نبود! چون هاچینز مصمم بود قبل از طلوع آفتاب بیدار باشد، زنگ ساعت او هر روز صبح برای ساعت 4 صبح تنظیم می‌شد. تقریبا 90 سال منتظر ماند تا ست‌ای. توماس یک ساعت زنگ‌دار را ثبت کند که می‌تواند برای هر زمانی تنظیم شود.

چرا ساعت مچی جایگزین ساعت جیبی شد؟

چرا ساعت مچی جایگزین ساعت جیبی شد؟

اگر بخواهیم به قبل‌تر بازگردیم تاریخچه پیدایش ساعت مچی در سال 1510 آغاز شد. در این زمان اولین ساعت در نورنبرگ آلمان توسط پیتر هنلاین تولید شد. طراحی فنری آن ساعت دارای صفحه‌ای بود که حدود 75 میلی‌متر بود. بنابراین برای استفاده روی لباس یا اتصال به کمربند بسیار مناسب‌تر بود. اما این یک ساعت قابل حمل بود و به همین دلیل است که تولید کننده این ساعت به طور گسترده به عنوان پدر ساعت‌های مدرن شناخته می‌شود.

در قرن شانزدهم، ساعت‌های قابل حمل بسیار کوچک‌تر و باریک‌تر تولید شدند. در نتیجه، ساعت‌های جیبی تقاضای زیادی داشتند و به عنوان یک اکسسوری مد ضروری و نمادی برای افراد ثروتمند به شمار می‌آمدند. با وجود اینکه در همین سال‌ها شاهد شروع تاریخچه پیدایش ساعت مچی بودیم، اما با وجود اختراع اولین ساعت مچی در قرن هفدهم، مردان همچنان تمایل داشتند ساعت‌های جیبی را انتخاب کنند. به همین خاطر عمده ساعت‌های مچی تا اوایل قرن بیستم برای خانم‌ها تولید می‌شدند. هنگامی که جنگ جهانی اول شروع شد، به سرعت مشخص شد که ساعت‌های جیبی برای آقایان یک انتخاب خوب نیستند؛ چون عملا دسترسی به ساعت‌ها به راحتی امکان پذیر نبود. از سال‌های 1917 به بعد ساعت مچی مردانه به عنوان یک ساعت استاندارد شناخته شد و از آن به بعد دیگر ساعت‌ها با تنوع بالا تولید و به بازار عرضه شدند. به همین خاطر دهه نوزدهم میلادی را می‌توان آغاز تاریخچه پیدایش ساعت مچی در ایران شناخت.

اولین ساعت مچی چه زمانی اختراع شد؟

بهتر است که حالا به سراغ تاریخچه پیدایش ساعت مچی در جهان برویم. باید بگوییم که دو زمان کاملا متفاوت برای اختراع اولین ساعت مچی وجود دارد. یک عقیده بر این است که اولین ساعت مچی ساخته شده توسط ساعت سازان سوئیسی، Patek Philippe، برای کنتس کوسکوویچ مجارستان در سال 1868 طراحی و ساخته شده است. برخی از افراد نیز بر این عقیده هستند که اولین ساعت مچی در جهان حدود 57 سال قبل از این زمان و در سال 1811 طراحی و ساخته شد.

ظاهر ساعت‌های مچی ممکن است در طول زمان بسیار تغییر کرده است. از یک ساعت قابل حمل که روی یک کمربند یا آویز بسته می‌شود، تا یک ساعت جیبی کلاسیک و ساعت مچی شیک و نوآورانه‌تر. در هر صورت این ساعت‌ها در طول تاریخ بی‌وقفه محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند.

پس از شروع تاریخچه پیدایش ساعت مچی و در طول قرن بیستم، بسیاری از برندهای نمادین ساعت‌های لوکس، مانند Omega، TAG Heuer، Breitling و Tudor توانستند ساعت مچی کلاسیک و مدرن بسیار زیادی را تولید کنند. در این میان کشور سوئیس به عنوان بهترین قدرت برای تولید ساعت شناخته شد. در سال 1969 نیز برند سیکو اولین ساعت کوارتز را راه اندازی کرد، پیشرفتی که چشم انداز ساعت سازی را برای همیشه تغییر داد و به برندها اجازه داد ساعت‌های فوق العاده دقیق با قیمت رقابتی تولید کنند. امروزه، ساعت‌سازان و برندهای طراح برجسته ساعت توانسته‌اند ساعت‌های مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز با کیفیت بالا و فوق‌العاده دقیق را برای برآورده کردن همه سلیقه‌ها و بودجه‌ها تولید ‌کنند.

تاریخچه‌ای کوتاه از ساعت و زمان

ساعت‌های مچی خاص را در افشین واچ مشاهده کنید

اگرچه تاریخچه پیدایش ساعت مچی زنانه و مردانه به سال‌ها قبل باز می‌گردد، اما در طول این تاریخ برندهای مختلف در تلاش بوده‌اند که محصولات متنوعی را وارد بازار کنند. اگر می‌خواهید ساعت‌های جدید و مدرن امروزی را کشف کنید، فروشگاه ساعت افشین واچ تنوع بالایی از این ساعت‌ها را به شما ارائه می‌کند تا بتوانید بهترین و لوکس‌ترین ساعت‌ها را بخرید و از زیبایی آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *